Margo van Mol

IC-verpleegkundige en onderzoeker, Erasmus MC Rotterdam

Toen de IC-afdeling waar ik als IC-verpleegkundige werkte over ging op een PDMS (Patiënt Data Management Systeem) ben ik bij hogeschool Inholland de opleiding Verpleegkundige Informatica gaan doen. Eigenlijk liggen mijn achtergrond en interesses niet bij ICT, maar ik wilde er wel meer van weten.

Een echte overstap naar de ICT heb ik niet gemaakt, maar wel uitstapjes. Van het PDMS heb ik de implementatie gedaan en ik ben projectleider geweest van de ontwikkeling en de implementatie van een IC-webportal dat het Erasmus MC en het Hagaziekenhuis samen hebben ontwikkeld. Het doel van dit portal is het verbeteren van de communicatie met de naasten van IC-patiënten. Binnen dit portal kunnen verpleegkundigen en andere zorgverleners informatie kwijt over bijvoorbeeld ziektebeelden. Ook kan het gebruik van medische apparatuur worden aangevinkt, waarbij de familie dan ook de uitleg over de werking van het apparaat beschikbaar krijgt. De familie van een patiënt kan binnen een besloten gedeelte een digitaal dagboek bijhouden.  Anderen kunnen worden uitgenodigd om hierin te delen, zoals dat ook op Facebook kan.

Voor mij was de opleiding, behalve leuk, leerzaam en erg interessant, vooral een springplank naar een meer wetenschappelijke manier van denken. Er ging een wereld voor me open en dat heeft vervolgens weer veel teweeg gebracht. De opleiding heeft ervoor gezorgd dat mijn blikveld veel breder werd, en ik heb beter geleerd te denken en handelen vanuit het verpleegkundig domein en de verpleegkundige professionaliteit.

Voor diegenen die de overstap willen maken naar een functie op het snijvlak van zorg en ICT liggen er zeker kansen. Ik heb het gebruik van de opleiding beperkt tot deelname aan projecten en ben momenteel werkzaam als IC-verpleegkundige en onderzoeker. Het is wel zo dat wat ik heb geleerd heel zinvol en bruikbaar is in de praktijk. Niet alleen waar het gaat om gebruik en mogelijkheden van ICT binnen de zorg, maar ook waar het gaat om zorgprocessen en verpleegkundig handelen en denken in een bredere context.